Er melatonin sikkert at bruge, mens du er gravid?

Læsetid: 4 minutter
Mange mennesker finder ud af, at melatonintilskud hjælper med at lindre periodisk søvnløshed.

Mange mennesker finder ud af, at melatonintilskud hjælper med at lindre periodisk søvnløshed. Forskere har dog endnu ikke bestemt effekten af dette supplement under graviditet.

Beviser tyder på, at supplerende melatonin kan hjælpe med at løse søvnvanskelighederne, selvom der ikke er foretaget tilstrækkelig undersøgelse af supplementets langvarige anvendelse.

Tilsvarende har der været for lidt forskning i virkningerne af supplerende melatonin under graviditet til at konkludere, at det er sikkert, skønt nogle undersøgelser antyder, at det kan gavne det udviklende foster.

I denne artikel kan du lære mere om de potentielle virkninger af melatonin under graviditet, herunder risici, mulige fordele og alternativer.

Er det sikkert?

Få undersøgelser har direkte vurderet fordele eller risici ved at tage melatonin under graviditet. Indtil der er flere beviser, er det umuligt at vide, om en gravid kvinde sikkert kan bruge supplementet.

Fordi andre indgreb, såsom terapi og forbedring af søvnvaner, er sikre og kan være effektive, anbefaler de fleste læger at prøve disse først.

Nogle undersøgelser antyder, at melatonin spiller en rolle i fosterudviklingen, og at melatonin-tilskud kan forbedre graviditetsresultaterne.

Undersøgelserne inkluderet i gennemgangen har ikke fundet noget bevis for, at melatonin er utrygt. De har dog ikke testet melatonintilskud som en behandling af søvnproblemer, specifikt.

Fordele ved melatonin

Den største potentielle fordel ved melatonin under graviditet er, at det kan forbedre søvnen.

Nogle undersøgelser har også vist, at melatonin kan forbedre graviditetsresultaterne. For eksempel:

  • En undersøgelse fra 2015 med gravide mus fandt, at melatonininjektioner kunne reducere risikoen for abnormiteter i neuralrøret.
  • En gennemgang fra 2011 rapporterer bevis fra flere undersøgelser om, at kortvarig anvendelse af melatonin kan reducere risikoen for komplikationer i graviditeten.
  • Nogle forskere teoretiserer, at melatonintilskud kan forbedre resultaterne af kunstig reproduktionsteknologi, såsom in vitro-befrugtning. Mere forskning er dog nødvendig.
  • Forfatterne af en undersøgelse fra 2014 fandt, at melatonin kan beskytte fosterets hjerneudvikling, men anbefaler ikke supplementet under graviditet på grund af manglen på forskning i dets sikkerhed.
  • Dårlig søvn under graviditeten kan øge sundhedsrisikoen for kvinden og babyen. For eksempel kan dårlig søvn sammenhænge med længere arbejdskraft, skønt det er uklart, om søvnløshed eller underliggende følelsesmæssig nød er ansvarlig for foreningen.

Kvinder med søvnløshed under graviditet kan også have en højere risiko for psykiske helbredstilstande, herunder angst og fødselsdepression.

Hvis en kvinde tager melatonin under graviditeten, og det forbedrer hendes søvn, kan dette reducere stress og forbedre graviditetsresultaterne.

Risici og bivirkninger

På grund af mangel på forskning har lægerne ikke identificeret specifikke risici eller bivirkninger ved at bruge melatonin under graviditet.

Det kan være udfordrende at vurdere virkningerne af stoffer hos gravide kvinder og fostre på grund af etiske betænkeligheder. Hvis der er bivirkninger, kan forskerne være ansvarlige.

Forskere har imidlertid identificeret mulige bivirkninger af melatonin blandt den generelle befolkning, inklusiv:

  • Allergiske reaktioner
  • Interaktion med medicin, herunder kosttilskud og receptpligtig medicin
  • Døsighed om dagen, især hos ældre voksne

Eftersom melatonin er et supplement og ikke et receptpligtig medicin, regulerer Food and Drug Administration (FDA) det ikke. Dette betyder, at melatonintilskud kan indeholde ingredienser, der ikke er på deres etiketter, og disse kan have yderligere effekter.

Generelt er det vigtigt at bemærke, at læger ikke kender de langsigtede virkninger af melatoninbrug.

Dosis

De fleste retningslinjer anbefaler, at en dosis for voksne er mellem 0,2 og 5,0 milligram. En person skal tage dette cirka 1 time før sengetid. Børn skal tage betydeligt mindre.

Det er sikrst at starte med den laveste dosis og gradvist øge den efter behov. Stop med at bruge melatonin, så snart søvnproblemerne er løst.

Da virkningen af ​​melatonin under graviditet ikke er ukendt, skal en gravid kvinde konsultere en læge eller jordemoder, før hun tager supplementet. Prøv først andre indgreb, især livsstilsstrategier.

Alternativer

Mens nogle læger ordinerer sovepiller til gravide kvinder, kan visse medikamenter øge risikoen for fosteret. I nogle tilfælde er der ikke nok data til at vide, om et lægemiddel er sikkert.

For at lindre søvnløshed under graviditeten skal du prøve at forbedre sovemiljøet og praktisere god sovehygiejne ved at:

  • Går i seng og vågner op på samme tidspunkter
  • Ved hjælp af en graviditetspude til støtte
  • Sover i et mørkt, køligt rum uden tv eller computerskærme
  • Træning i løbet af dagen
  • Undgå koffein om eftermiddagen og aftenen

Det kan også være nyttigt at identificere årsagerne til søvnløshed. For eksempel oplever nogle gravide kvinder rastløse bensyndrom, og behandling af dette kan hjælpe søvn.

Søvnapnø kan også forårsage søvnløshed. Ændringer i soveposition og brug af et kontinuerligt positivt luftvejstryk, eller CPAP, maskine kan lette symptomerne.

Følgende kan også hjælpe med at tilskynde til søvn:

  • Meditation
  • Afslapningsøvelser
  • Progressiv muskelafslapning ved sengetid
  • Terapi, især kognitiv adfærdsterapi mod søvnløshed

Tal med en læge om risici og mulige fordele ved andre indgreb. Hvis du bruger søvnmedicin under graviditeten, er det vigtigt at gøre det i den korteste effektive periode.

Resumé

Søvnproblemer under graviditet kan være frustrerende, hvilket påvirker en kvindes helbred, trivsel, forhold og evnen til at fokusere.

Gravide bør tage søvnløshed alvorligt og konsultere sundhedsudbydere, der er villige til at udforske forskellige muligheder.

Mens melatonin kan være et effektivt søvnhjælpemiddel, er der ikke nok forskning til at understøtte dens rutinemæssige brug under graviditet.

Undersøgelser, der har undersøgt melatoninbrug under graviditet, har ikke konsekvent fundet bevis for specifikke risici, men de har heller ikke bevist dets sikkerhed.

En læge, der er vidende om kosttilskud, kan hjælpe en kvinde med at beslutte, om hun skal bruge melatonin under graviditet.

Del:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

On Key

Relaterede artikler